Etter at Norwegian i går fikk endelig flytillatelse fra USA, planlegger selskapet å opprette to nye baser i USA og ansette hundrevis av amerikanere.

– Vi rekrutterer nå amerikanske piloter, og skal opprette to nye baser i USA, en i New York-området, og en i Boston-området, i løpet av 2017, sier Norwegians talsmann Lasse Sandaker-Nielsen til E24.

Norwegians motstandere kommer med kraftige reaksjoner på at selskapet har fått lov til å fly fra USA. Både fagforeninger og folkevalgte i USA har kjempet for å stoppe tillatelsen og beskyldt selskapet for å uthule arbeideres rettigheter.

– Dette er et slag i ansiktet på amerikanske arbeidere, sier de demokratiske kongressmedlemmene Rick Larsen og Peter DeFazio og republikaneren Frank A. LoBiondo i en uttalelse.

– USA vil belønne land som bryter sine forpliktelser om å beskytte arbeidere, sier de.

Men Norwegian er ikke bekymret, etter å ha kjempet i tre år for å overbevise amerikanske myndigheter om at selskapet følger internasjonale regler. Med tillatelsen i hånd kan Norwegian utvide sine ruter over hele verden, sier Sandaker-Nielsen.

– Dette har vært en trenering uten sidestykke og en politisk kamp hvor fagforeningene har bidratt til at det har tatt så lang tid å få godkjennelsen. Men vi er veldig fornøgde med å ha fått den, slik at vi kan fortsette med vår globale ekspansjon, sier han.

Appellerer til Trump

Det var sent fredag kveld norsk tid at USAs transportdepartement kom med nyheten om at Norwegian har fått permanent flytillatelse fra USA for sitt irske datterselskap Norwegian Air International (NAI).

Avgjørelsen gjør Norwegian i stand til å fly mellom USA og EU-landene, i konkurranse med amerikanske flyselskaper, og til å fly til steder hvor Norge ikke har trafikkrettigheter.

Flere fagforeninger ber nå USAs myndigheter om å reversere avgjørelsen.

Fagforeningen for piloter i flyselskapet Southwest Airlines (Swapa) ber Donald Trump om å gripe inn og endre avgjørelsen.

– Swapa håper at påtroppende president Trump vil gripe muligheten til å reversere enda et feilgrep av Obama, sier kaptein Jon Weaks, president i Swapa, i en pressemelding.

– Norwegian Air International vil få en fordel uten sidestykke overfor amerikanske flyselskaper hvis det kan fortsette med sitt bekvemmelighetsflagg, sier Swapa, som har 8.400 medlemmer.

Utsagnet viser til shippingbransjen, hvor skip under bekvemmelighetsflagg ofte har mannskap fra lavkostland.

Advertisements